Анотація
Процес пересування крана супроводжується значними втратами енергії, підвищеними
навантаженнями на елементи конструкції й механізмів, а також на підкранові спорудження.
У наш час одержують поширення різні практичні заходи, що компенсують негативні явища
(антиперекісні системи керування рухом, уточнена вистановка коліс і вирівнювання
рейкового шляху). Однак оцінки застосовності й ефективності цих заходів обмежені
відсутністю необхідного теоретико-експериментального обґрунтування. Основними
стримуючими причинами є багатофакторність і взаємозумовленість процесів, а також
проблематичність виконання натурних вимірів у необхідному обсязі з необхідною точністю.
У роботі послідовно розглядаються відповідні проблеми й пропонуються шляхи їх розв'язку
із залученням нових засобів, у першу чергу, інформаційних технологій. Математична модель
забезпечує не тільки розрахунки, але й операції, характерні для бази даних. Експеримент
проводиться із пружною моделлю, що має спеціальні ділянки з підвищеною чутливістю до
бічних навантажень. Забезпечена можливість зміни настановних кутів коліс і форми
рейкового шляху. Отримані дані аналізуються із залученням обчислювальних засобів.
Результати експерименту використовуються для перевірки коректності математичної моделі,
яка надалі може бути використана для розрахунків натурних кранів.