Анотація
У статті розглядаються дискові та барабанні гальмівні пристрої підкатегорій транспортних засобів, які, згідно з Правилом 13 ЄЕК ООН, підлягають попереднім етапам випробувань типу I та II. Для пар тертя цих гальм визначаються коефіцієнти теплопередачі та розподіл теплових потоків, а також їх термічний опір для багатошарових теплових моделей.
В даний час існують спрощені математичні моделі, що описують граничні температурні умови в окремих частинах гальмівного диска. Згідно з цими моделями передбачається, що температурне поле твердого або самовентильованого гальмівного диска має кутову симетрію, а частка теплоти, що віддаляється кожним елементом гальма, враховується з використанням коефіцієнта розподілу теплового потоку. Можна зменшити вказаний коефіцієнт для гальмівних дисків шляхом інтенсифікації охолодження їх поверхонь примусовим і примусовим повітрям та інших теплоносіїв непрямої дії. Однак більш ефективним способом зниження енергетичного навантаження металевих фрикційних елементів гальмівних пристроїв є правильний вибір матеріалів для них, які можуть відводити тепло в найкоротші терміни, тобто вони мають високий коефіцієнт теплопередачі, обумовлений низький термічний опір.
Важливу роль відіграє термічний опір товщини твердого диска і напівдиска самовентиляційного диска (один напівдиск з фланцем, а другий півкіло з вентиляційними каналами, утвореними ребрами) процеси електропровідного теплообміну. Зі збільшенням товщини диска необхідно змінювати коефіцієнт теплопровідності матеріалів, що використовуються для виготовлення гальмівних дисків.
Коефіцієнти розподілу теплових потоків між парами тертя трибо-спряження залежать головним чином від коефіцієнтів теплопередачі через їх елементи.
На величину коефіцієнтів теплопередачі впливають тепловими опорами фрикційних елементів гальма, які безпосередньо беруть участь у теплообмінних процесах.
Таким чином, була виконана оцінка теплопередачі через металеві фрикційні елементи пар тертя дискового і барабанно-блочного гальма транспортних засобів, що дозволило визначити коефіцієнти розподілу теплових потоків між їх робочими частинами.