Анотація
При ремонті машин часто використовуються малоефективні технологічні операції з розбирання нерухомих з'єднань з гарантованим натягом. Найбільшу трудність представляють такі операції при ремонті великогабаритних вузлів на тепловозо-, вагоно-, судноремонтних та інших підприємствах.
Деталі вузлів і складальних одиниць при розбиранні за допомогою преса пластично деформуються, поверхні сполучення пошкоджуються, що унеможливлює їх повторне використання. Для розбирання таких з'єднань раціональніше було б використовувати нагрів деталі, що охоплює. При нагріванні охоплює деталь розширюється і наявний в з'єднанні натяг переходить в зазор. Після цього розбирання відбувається без будь-яких ускладнень і критичних наслідків для розбираємо деталей.
В даний час в промисловості широкого поширення набули індукційні установки для нагріву деталей струмами підвищеної частоти. При високочастотному нагріванні тепло виділяється в поверхневому шарі деталі, що призводить до великих перепадів температур і внутрішнім напруженням.
При зменшенні частоти струму за рахунок збільшення глибини проникнення струму в метал досягається більш глибокий і рівномірний прогрів деталі, що охоплює. Однак, при недостатньо інтенсивному нагріванні тепло, яке генерується в деталі, що охоплює, за рахунок теплопередачі переходить в охоплювану деталь і вільне розбирання стає неможливим.
У статті дана методика визначення потужності і характеристик індукційно-нагрівальних установок для розбирання великогабаритних вузлів і експериментальна перевірка їх працездатності. Для дослідження електричних і теплових характеристик були виготовлені індукційні установки нагріву струмами промислової частоти для нагріву під розбирання колісної пари тепловоза.
В результаті проведених досліджень підтверджена можливість використання для розбирання великогабаритних вузлів індукційне-нагрівальних установок струмами промислової частоти.