Анотація
Безпека праці, небезпечні та нешкідливі умови праці працівників, охорона їх здоров'я в сучасному світі має велике значення у зв'язку з інтенсивним розвитком виробничої сфери, автоматизацією та механізацією виробництва, появою нових видів діяльності.
Наведено дані про сучасний стан виробничого травматизму в Україні. Проведений аналіз виробничого травматизму в Україні показав, що за 2019 рік у порівнянні з 2018 роком кількість страхових нещасних випадків на виробництві зменшилась на 8,6%, кількість смертельно травмованих осіб навпаки збільшилась на 17,1% . Аналіз статистичних даних з причин нещасних випадків на виробництві за 2019 рік, наведених Фондом соціального страхування України, показав значну перевагу організаційних причин нещасних випадків - 66,8%, порівняно з психофізіологічними причинами (18,4%) нещасних випадків, технічним причинами (11,9%). Розглянуто динаміку виробничого травматизму в галузі машинобудування з 2012 по 2019 рр. серед різних галузей, встановлено, що галузь знаходиться на п'ятій позиції.
На сучасному етапі розвитку суспільства на підприємствах приділяється значна увага системі менеджменту підприємства. Система управління охороною праці є невід'ємною частиною загальної інтегрованої системи менеджменту підприємства, призначення якої полягає у поліпшенні стану охорони праці, забезпечення безпеки праці, охорони здоров'я та забезпеченні соціальної захищеності працівників. Наведено основні визначення терміну «система управління охороною праці». Розглянуто особливості системи управління охороною праці відповідно ЇБО 45001, управління охороною праці з урахуванням оцінки ризику, культури безпеки. Розглянуті питання методів визначення ризику. Показано, що підвищення виробничої безпеки базується на удосконаленні системи управління охороною праці, врахуванні людського чинника, розвитку культури безпеки. Наведено окремі рішення стосовно удосконалення системи управління охороною праці, основні принципи культури безпеки на всіх організаційних рівнів підприємства (навчання, урахування людського чинника, функціонального стану, комунікації та організаційної культури).