Анотація
Проведено аналіз літературних джерел по вивченню тертя, що виникає в контактних парах канат-блок, канат-шків. У зв’язку з тим, що процес зносу в приводі підйомно-транспортних машин характеризуються викрашенням частинок із сталевого канату і тягового шківа, спочатку розглядали види тертя, що виникають при роботі канату з блоком: знос пов'язаний з речовиною взаємодії і знос пов'язаний з механічними руйнуваннями, наведено малюнок експериментального дослідження, далі розглянута робота на різних канавках блоках: Vподібною і круглої. Наведено схеми даних блоків із зазначенням залягання канатів, завдяки поперечної еластичності і ефективної тязі. Розглянуто радіальний знос і в напрямку ефективної тяги пар канат-канатний блок і канат-ведучий шків, виконаного в трибосистемі, його розмір, і опис його різними авторами. В завершенні наведені різні моделі обчислення зносу, запропоновані вченими.