Анотація
Визначено, що оптимальним режимом роботи магістральних газопроводів є
максимальне використання їх пропускної спроможності (перекачування газу) при
мінімальних витратах енергії на стиснення, охолодження і транспортування та визначається
роботою компресорних станцій і характеризується нерівномірністю подачі та споживання
газу. Перспективним напрямком удосконалення режимів роботи газопроводів є
підтримування максимального розрахункового тиску газу в трубопроводі, знижування
температури газу, що перекачується, шляхом його охолодження, а також використання
газопроводів більшого діаметру з очищенням внутрішньої порожнини трубопроводу.
Розглянуто розроблені принципи енергоефективного транспортування природного газу
магістральними газопроводами на основі нормативно-технічних документів. Запропоновано
спосіб магістрального транспорту газу, що забезпечує найвищу енергоефективність за будьяких режимів роботи магістральних газопроводів. Це досягається тим, що температуру і тиск
компримованого газу на виході на початку кожної лінійної ділянки вимірюють і автоматично
регулюють за умови підтримання їх на оптимальному рівні згідно із завданням і значеннями
зовнішніх збурень, що діють на параметри потоку газу в газопроводах. Наведено схему та
сучасні технічні засоби частотно-регульованих електроприводів та алгоритми керування
технологічними агрегатами компресорних станцій магістрального транспортування газу.
Використання запропонованого способу магістрального транспорту газу забезпечує
автоматичну стабілізацію тиску й температури газу на виході, і тим самим практично
повністю усуває неприпустимі деформації та напружені стани трубопроводу й можливі
руйнування його протикорозійної ізоляції, унаслідок чого підвищується експлуатаційна
надійність, а також оптимізуються інтегральні енерговитрати на привод компресорів та
вентиляторів.